אולפן סכמה
ספריה וירטואלית מרהיבה ובה הקלטות וידאו מרתקות של מפגשי "סכמה בסלון" העוסקים בפנים השונות של עולם הסכמה תרפיה.
מאגר הקלטות
מתוך חשיבה מתמדת על העשרת הידע של קהילת המטפלות.ים של אסת"י (ארגון סכמה תרפיה ישראל), תוכלו למצוא כאן מאגר הקלטות של מפגשי סכמה בסלון ותכנים נוספים. תכנים אלו זמינים לרכישה. בזמן הרכישה, תדרשו להרשם לאתר.
שימו לב, רכישת תוכן תאפשר גישה וצפייה בו במשך 3 חודשים, מיום הרכישה. היות ומקבלים גישה מיידית לצפיה בתוכן, אין החזר כספי על הרכישה לאחר התשלום. במידה ונתקלתם בבעיה בצפייה ניתן לפנות אלינו במייל: esti.schematherapy@gmail.com
מוד הילד הנבון/מתבונן - מרצה: גל גפן
מוד הילד הנבון/מתבונן - מרצה: גל גפן
הסרטון עוסק בביטוי השונה של מוד זה לאורך הגילאים השונים.
כיצד ניתן לזהות אותו כשהוא מופיע בחדר וכיצד אנחנו כמטפלים יכולים לתת מענה מותאם על מנת לחזק ולפתח מוד חשוב זה
הסדנא מתבססת על 2 מאמרים (סריקה של 2 הפרקים תשלח לנרשמים.ות. שמות הפרקים והספרים באנגלית מופיעה בסוף העמוד)
1. "טכניקות וכלים טיפוליים בטיפול בילד\ה" – פרק 7 מתוך הספר “סכמה תרפיה לילדים ולמתבגרים” (Loose, Graaf & Zarbock, 2013)
2. "שני מוחות טובים מן האחד - שילוב שמאל וימין" פרק 2 מתוך הספר "12 אסטרטגיות מהפכניות לטיפוח המוח המתפתח של הילד” (Siegel, & Bryson, 2011)
על המרצה:
פסיכולוגית שיקומית מומחית, מטפלת ומדריכה מוסמכת בסכמה תרפיה ילדים ונוער.
מלמדת את הגישה בבית הספר ל-CBT של עופר פלד ומרצה בתוכניות פסיכותרפיה שונות.
נציגה במועצה המייעצת להדרכה והסמכה בארגון ISST העולמי.
1. Schema Therapy for Children and Adolescents (Loose, Graaf & Zarbock, 2013): Chapter 7: Child-related techniques and procedures
2. The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child's developing mind (Siegel, & Bryson, 2011): Chapter 2: Two Brains Are Better Than One - Integrating the Left and the Right
לינק להורדת המצגת בצפייה
דמעות או דמעות תנין - מרצה לימור נבות
דמעות או דמעות תנין? - מרצה: לימור נבות
דמעות או דמעות תנין? אבחנה בין פגיעות ל"פגיעות מדומה" בחדר הטיפולים: השלכות מעשיות
מתן אמפתיה והתכווננות לצרכי המטופל הם חלק מרכזי בתהליך הטיפולי, ובפרט בטיפול סכמה תרפיה. עם זאת, במקרים מסויימים, האמפתיה של המטפל עלולה דווקא לעכב החלמה, להוביל לתקיעות בטיפול, ואף להעצים פסיכופתולוגיה. במקרים אלו, המטפל חושב שהוא מספק הורות חלקית מתקנת ל'ילד פגיע', אך למעשה, שלא במודע, הוא מטפח ומעצים מוד התמודדות לא יעילה.
בהרצאה זו אציג לראשונה את המושג: "פגיעות מדומה ". נלמד איך לזהות מודים של דרכי התמודדות המחקים פגיעות ילדית (וביניהם מוד חדש), איך להבחין בינם לבין פגיעות אוטנטית, וכיצד להתערב ברגעים אלו. ההרצאה תהיה אינטארקטיבית ותכלול קטעי וידאו.
*המאמר המלא כולל סקירה נרחבת של סוגים שונים של מודים שמערבים פגיעות "מדומה", הבחנה בינם לבין מצבי עצמי ילדיים, דוגמאות קליניות, זיהוי תהליכי העברה נגדית, ותיאור דרכי התערבות.
לינק למאמר: כאן
על המרצה:
פסיכולוגית קלינית מומחית ומטפלת סכמה תרפיה, המתמחה בטיפול בהפרעות אישיות, טראומה מורכבת, בעיות כעס ותוקפנות והתנהגות אנטי סוציאלית. יש לה ניסיון רב בהקשרים משפטיים ועבדה במשך מספר שנים בשירות בתי הסוהר הישראלי. כיום היא עובדת כפסיכולוגית בכירה וראש טיפול במחלקה לטיפול בטראומה, התמכרויות ותחלואה כפולה בהולנד. בנוסף, יש לה קליניקה פרטית במשרה חלקית בה היא עובדת עם מגוון רחב של מטופלים. גב' נבות היא מנהלת ההכשרה (CTO) של מכון SafePath המספק הכשרה והדרכה לצוותי בריאות הנפש במוסדות פסיכיאטריים, משפטיים, אומנה ורווחה. היא מלמדת, מדריכה, ומרצה בסכמה תרפיה וסכמה תרפיה פורנזית
לינק להורדת המצגת בצפייה
שתי שכבות של ילד פגיע - מרצה: גלית גורן גלעד
שתי שכבות של ילד פגיע - מרצה: גלית גורן גלעד
שתי שכבות של ילד פגיע: הדוגמה של אבל אקוטי
המאמר מציג דוגמא קלינית להמשגה בשפת הסכמה תרפיה סביב אבל ואובדן בבגרות.
המאמר מדגים כיצד ניתן לשלב בהמשגה את הטראומה העכשווית עם סכמות של טראומות עבר. המאמר מציע חידוש תיאורטי בהתייחסות לטלטלה אמיתית בהווה, שאינה תולדה מוחלטת של טראומות עבר, אלא צפויה לייצר מצוקה בזכות עצמה, גם אצל אדם עם "מבוגר בריא" איתן יחסית.
שם המאמר: שתי שכבות של ילד פגיע: הדוגמה של אבל עז
לינק למאמר: שתי שכבות של ילד פגיע
על המרצה: גלית גורן גלעד: פסיכולוגית קלינית, מדריכה וטריינרית מוסמכת בסכמה תרפיה. ממייסדות אסת"י. מלמדת סכמה תרפיה בתכנית ל-cbt אינטגרטיבי בחיפה, ואינטגרציה של גישות ממוקדות רגש בתכנית הגל החדש במרכז הבינתחומי.
לאחר 7.10 עבדה דרך מרכזי חוסן עם זוגות מקיבוצי העוטף.
עוסקת באינטגרציה של סכמה תרפיה עם גישות טיפוליות אחרות.
לינק להורדת המצגת בצפייה
עבודת-כיסאות כשיטה חווייתית חוצת גישות - עומר אנדר
עבודת-כיסאות כשיטה חווייתית חוצת גישות - עקרונות ליבה ומשימות טיפול מרכזיות
"עבודת כיסאות" (Chairwork) היא שיטה חווייתית בפסיכותרפיה המהווה את אחת הטכניקות המשמעותיות והמרכזיות בסכמה תרפיה.
מטרתה לסייע למטופלים לקיים דיאלוג בין חלקי עצמי שונים (ולעיתים גם לצורך דיאלוג מדומיין עם דמויות משמעותיות).
זהו המאמר הראשון מבין סדרת מאמרים על עבודת כסאות בהן היא מוצגת כשיטה טיפולית חוצת גישות. במאמר הזה המחבר סוקר את העקרונות והמשימות הטיפוליות העיקריות המבנות את השיטה.
זו הזדמנות להתעמק בעקרונות של גישה עוצמתית זו ולבחון את האופן שבו ניתן לשלב אותן במפגש הטיפולי.
שם המאמר: "עבודת כיסאות כשיטה חווייתית חוצת גישות (I): עקרונות ליבה ומשימות טיפול מרכזיות"
מחבר/י המאמר: עומר אנדר
שנת פרסום: 2022 (אתר פסיכולוגיה עברית)
לינק למאמר: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4441
על המרצה: עומר אנדר, פסיכולוג קליני ומדריך בסכמה תרפיה. יזם שותף בפרויקט "מעבדה חווייתית". עובד במערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי "איכילוב" ובקליניקה פרטית בתל-אביב.
סכמה תרפיה ו IFS: סכום החלקים גדול מהשלם
סכמה תרפיה ו IFS: סכום החלקים גדול מהשלם - מרצה: אלון בר
סכמה תרפיה וInternal Family Systems Therapy (IFS) הן שתי גישות טיפול ממוקדות רגש ומבוססות תיאורית אישיות המניחה חלקי עצמי שונים בנפש. על אף קווי הדמיון בין הגישות, ניתן לראות גם לא מעט נקודות שוני.
כותב המאמר, אלון בר, יציג בפנינו השוואה מרתקת ומעמיקה בין הגישות. לבסוף, נבחן אפשרות לאינטגרציה של IFS לתוך הסכמה תרפיה, המאפשרת הרחבה של טכניקות חוייתיות באמצעות כלים הייחודיים לגישת IFS.
שם המאמר: סכמה תרפיה ו IFS: סכום החלקים גדול מהשלם
מחבר: אלון בר
שנת פרסום: 2023
לינק למאמר: סכמה תרפיה ו-IFS: סכום החלקים גדול מהשלם
על המרצה: על המרצה: אלון בר - פסיכולוג מומחה בפסיכולוגיה שיקומית וחינוכית, מנהל-שותף במכון קליניק 21, מטפל ומדריך מוסמך ב:, EMDR סכמה תרפיה ו CBT.
לינק להורדת המצגת בצפייה
עימות אמפטי - כשאמפטיה לבדה רחוקה מלהספיק
עימות אמפטי - כשאמפטיה לבדה רחוקה מלהספיק
כמטפלים נוח לנו בעמדה טיפולית חמה ותומכת. אך מה קורה כשמולנו מטופל מאתגר? איך נרגיש יותר בנוח להציב גבול או להיות אמיתיים אל מול המוד המגן שנגלה מולנו?
על הסדנה:
כמטפלים נוח לנו בעמדה טיפולית חמה ותומכת. אך מה קורה כשמולנו מטופל מאתגר? איך נרגיש יותר בנוח להציב גבול או להיות אמיתיים אל מול המוד המגן שנגלה מולנו?
לפעמים נתקל באמירות כגון:
- "אני לא מתחבר לכל הדמיון, למה זה טוב?"
- "מה אני מרגיש? כלום"
-"הקליניקה שלך נורא קטנה, את בטוחה שאת יודעת מה את עושה?"
נשמע מוכר?
איך התמודדתם?
במפגש מוצגים מקרים מאתגרים של מטופלים עם מודים מגנים של פיצוי יתר ושל ניתוק, בעזרתם נשפר את ההתמקמות וההתמודדות שלנו עמם.
מנחה: מיטל לוי מטלון עוס"ית קלינית, מדריכה, מלמדת ומטפלת בסכמה תרפיה.
** קיים תמלול בעברית להורדה במהלך הסדנא
שימוש יצירתי בשאלון הסכמות החדש
שימוש יצירתי בשאלון הסכמות החדש לעבודה טיפולית חווייתית ומדויקת יותר.
בימים אלה פורסם שאלון הסכמות של יאנג בגרסה המעודכנת, והמקוצרת (YSQ-R).
בסדנא נכיר את מבנה השאלון החדש ונבין:
1. מה הן 2 הסכמות החדשות שהוספו לסכמות הקיימות?
2. כיצד להפיק פרופיל סכמות במהירות מפתיעה?
3. איך משלבים את השאלון במפגשים עם מטופלינו, בשלבי הטיפול השונים
4. מה הם האתגרים והמגבלות שחשוב לקחת בחשבון (ואיך עבודת המודים החוייתית באה לעזרתינו במצבים אלה)
הסדנא מתאימה הן לבעלי נסיון והן למתחילים, ומתאימה גם למי שלא עבדו עד כה עם שאלונים מובנים כלל, ומעוניינים להוסיף זאת לארגז הכלים הטיפולי שלהם.
רוכשי הסדנא מקבלים ערכה מלאה לעבודה עם השאלון.
עם מי? לילך קורן
לילך קורן היא פסיכולוגית קלינית מומחית, מרצה לפסיכולוגיה במסגרות אקדמיות ולימודיות שונות, חברה בדירקטוריון ארגון הסכמה תרפיה הישראלי (אסת"י)
אימון משנה אמונה - מה למיינדפולנס יש להציע לסכמה תרפיה_
אימון משנה אמונה - מה למיינדפולנס יש להציע לסכמה תרפיה?
מה סוד הקסם של המיינדפולנס? מה כוחו המרפא?
בעשורים האחרונים, במקביל להתפתחות הסכמה תרפיה והתבססותה כגישה אינטגרטיבית ומבוססת ראיות, עבר עולם ה-CBT תמורות משמעותיות, כאשר אחת המרכזיות שבהן היא אימוץ עקרונות מעולם המיינדפולנס לתוכו.
בסדנה ננסה להבין מדוע - מה סוד הקסם של המיינדפולנס? מה כוחו המרפא?
ולאור הבנות אלה, כיצד ניתן לשלב מיינדפולנס בסכמה תרפיה.
נגע הן באופן בו שני עולמות אלו יכולים להשתלב מבחינה מושגית-תיאורטית,
הן באופן בו ניתן לשלב מיינדפולנס הלכה למעשה בטיפול סכמה.
על המנחה - שירה אינגבר-כהן, פסיכולוגית קלינית מומחית, חברה בצוות המטפלים של המכון הישראלי לסכמה תרפיה, ומטפלת ביחידים (נוער, מבוגרים, הורים) ובזוגות, בקליניקה בעמק חפר ובזום. משלבת בעבודתה הקלינית גישות שונות, ובהן הסכמה תרפיה כגישה מרכזית, CBT מבוסס מיינדפולנס, ועוד.
סכמה בסלון סיכום כנס בקופנהגן 2022
כנס ה-ISST ארגון הסכמה תרפיה הבינלאומי, נערך השנה (2022) בקופנהגן שבדנמרק. הכנס השנה שם דגש על הקשר הטיפולי. במפגש סכמה בסלון שנערך בעקבות הכנס, בחרנו להציג 3 תכנים נבחרים.
מה כולל המפגש:
1. ד"ר איתי שוב עמי, פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, מדריך ומלמד סכמה תרפיה, הציג את עבודתו של ג'ון לואיס אודות עבודה עם חוזקות ומודים חיוביים.
2. מיטל לוי מטלון, עו"סית קלינית, מדריכה ומלמדת סכמה תרפיה, הציגה את הרצאתם של וונדי בהארי וג'ף קונווי אודות העצמת הקשר הטיפולי עם מטופלים מאתגרים, כגון בעלי קווים נרקסיסטיים ובעלי סכמת עצמי לא מובחן.
3. גלית גורן-גלעד, פסיכולוגית קלינית, מדריכה ומלמדת סכמה תרפיה, הציגה טכניקה מתוך הרצאתו של יאניס בריידיס על עבודת סכמה ממוקדת גוף, בדגש על הורות מתקנת חלקית.
כלים ממודל הסכמה תרפיה לתמיכה במטופלים מורכבים בתקופת משבר
כלים ממודל הסכמה תרפיה לתמיכה במטופלים מורכבים בתקופת משבר
רבים מאיתנו העובדים.ות עם מטופלים המתמודדים עם טראומה מורכבת ו\או הפרעות אישיות, פוגשים בימים איומים אלה מגוון קשיים שקשורים ברה-אקטיבציה של טראומות עבר ושל חלקי-עצמי (מודים) נלווים.
על הסדנה:
בחלקה הראשון של הסדנה, ד"ר מאורר מסביר כיצד גישת סכמה תרפיה יכולה להיות רלוונטית לעבודה עם מטופלים מורכבים וארוכי טווח בזמני משבר. חלק זה כולל מבוא לסכמה תרפיה, גישה המדגישה את המבנה המרובה של העצמי ואת ההמשגה בשפה של "מודים".
ד"ר מאורר מציג כלים מתוך גישת הסכמה תרפיה שיכולים להיות רלוונטיים לתקופה זו:
עיבוד רגשי באמצעות "עבודה בדמיון" סביב טראומות עבר
שימוש ב"פלאש קארד"
בחלקה השני, הסדנה כללה הדרכה על מקרה, אך חלק זה לא הוקלט מטעמי סודיות ואתיקה.
אודות המנחה:
ד"ר עופר מאורר, פסיכולוג קליני ומדריך בסכמה תרפיה. מייסד משותף של המכון הישראלי לסכמה תרפיה, מייסד תכנית הגל החדש בפסיכותרפיה ולשעבר יו"ר הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית.